A digitális tachográf mára a közúti szállítmányozás alapvető elemévé vált, és ahogyan azt a legtöbb, a szakmában dolgozó cég- és járművezető is jól tudja, szerepe messze túlmutat az adatrögzítésen, hiszen ezek az eszközök biztosítják a vezetési és pihenőidők pontos nyomonkövetését, sőt még az ellenőrzést is a hatóságok számára.
Az EU-ban érvényes szabályozás szerint ugyanis a járműegységből legfeljebb 90 naponként, a járművezetői kártyákból pedig 28 naponként kötelezően le kell tölteni az adatokat. De hogyan történik mindez a gyakorlatban, és miért számít forradalmi lépésnek a Telematics által kínált távoli adatletöltés? Cikkünkből többek közt ez is kiderül, de előbb jöjjön egy kis fogalmi magyarázat.
A tachográf egy olyan mérőeszköz, amelyet a teherautókban és autóbuszokban kötelezően használnak az Európai Unióban. Feladata, hogy pontosan rögzítse a járművezető vezetési és pihenőidejét, valamint a jármű sebességét és megtett távolságát.
A digitális tachográfok ezeket az adatokat elektronikus formában tárolják, a járműegységben és a sofőrkártyán egyaránt. A rögzített adatok kulcsfontosságúak a munkaidő-szabályozás és a közlekedésbiztonság szempontjából, hiszen segítenek megelőzni a túlvezetést, a fáradtságból eredő baleseteket, valamint nagyban megkönnyítik a hatóságok számára az ellenőrzést. Igen ám, de az adatokhoz hozzá is kell jutni, ráadásul nem akármikor! Erre több mód is van, lássuk először a tradicionális megoldást.
A rövid válasz: igen! A hagyományos letöltés mára már elavult módszer, a legtöbb fuvarozó cég mégis a mai napig kézi eszközökkel végzi az adatok letöltését. Ez miért probléma?
A kézi letöltésnél a tachográf-adatokat kezelő eszközt fizikailag csatlakoztatni kell a járműhöz, vagyis a kamionnak és a letöltőeszköznek egy időben egy helyen kell lennie, ami azonban ritkán egyszerű feladat – különösen nemzetközi járatok esetében, ahol a teherautók hosszabb ideig távol vannak a központi telephelytől.
Az ilyen esetekben az adatletöltés gyakran halasztásra kerül, amivel együtt nő a jogsértés kockázata is. Az előírt határidők elmulasztása pedig nem olcsó mulatság, akár több százezer forintos bírságot is eredményezhet, nem is beszélve arról, hogy a késedelem a cég megbízhatóságára is rossz fényt vet. Mi akkor a megoldás erre a kényes kérdésre?
A digitális megoldások fejlődésével ma már elérhető olyan rendszer is, amely nem csupán lehetővé teszi az adatok távoli letöltését a tachográfból – függetlenül attól, hogy a jármű éppen hol tartózkodik Európában -, de még pofon egyszerűen kezelhető, és időzíthető, automatizálható is is.
A Telematics rendszere például pontosan ezt nyújtja, vagyis az adatokat előre beállított időközönként, automatikusan tölthetjük le, közvetlenül a járműből, titkosított kapcsolaton keresztül.
Ami a legjobb, hogy nem kell figyelni a határidőkre sem, és nem szükésges utólag egyeztetni a járművezetőkkel, vagyis nincs szükség semmilyen kézi beavatkozásra. Ez nemcsak az adminisztrációs terheket csökkenti, hanem kizárja az emberi hibák lehetőségét is.
Fontos megjegyezni azt is, hogy a távoli letöltési megoldás teljes mértékben megfelel az Európai Unió előírásainak, így használata nemcsak kényelmes, de jogilag is biztonságos. Az adatokat a rendszerünk automatikusan archiválja, amelyek igény esetén könnyedén exportálhatók az ellenőrző hatóságok számára.
Ezen túlmenően a megoldás integrálható meglévő flottakövetési rendszerünkbe, így egy közös felületen nyomon követhetők a járművek mozgásai, az üzemanyag-felhasználás és a vezetési idők is.
A távoli tachográf-adatletöltés bevezetése kézzelfogható előnyöket jelent a szállítmányozási vállalatok számára. Először is, jelentős időmegtakarítást eredményez, hiszen nincs többé szükség arra, hogy a járművek rendszeresen visszatérjenek a telephelyre kizárólag az adatok letöltése céljából. A folyamat automatikusan történik, a háttérben – emberi beavatkozás nélkül.
Emellett anyagi megtakarítással is jár. A határidők betartása garantált, így csökken a bírságok kockázata, és a munkaszervezés is hatékonyabbá válik. A rendszer folyamatosan biztosítja a jogszabályi megfelelést, így nem kell külön figyelni a frissítésekre vagy a lemaradt letöltésekre sem.
A biztonságos, titkosított adattovábbítás nyugalmat ad a flottamenedzsmentnek, míg a letöltött adatok egy központi rendszerbe kerülnek, ahol átláthatóan és visszakereshetően elérhetők.
A távoli tachográf-adatletöltés már nem csupán technológiai lehetőség, hanem szinte már alapvető elvárás. Aki nem lép időben, versenyhátrányba kerülhet – hiszen az automatizáció nemcsak az adminisztrációs folyamatokat egyszerűsíti, hanem stratégiai előnyt is biztosít azoknak, akik először élnek vele.
Amennyiben szeretnéd tudni, hogyan illeszkedik ez a megoldás a Te céged működésébe, fordulj hozzánk bizalommal. Kollegáink készséggel segítenek a bevezetésben és a rendszer testreszabásában.
This will close in 90 seconds